Reilu kauppa pitää huolta heikoimmista

Suomessa on tehty Reilua kauppaa nyt 20 vuotta. Jyväskylän seurakunta, Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän Ylioppilaskunta ovat sitoutuneet käyttämään Reilun kaupan tuotteita.

Reilun kaupan tuotteista kahvi, tee, kaakao, banaanit, sokeri, kukat ja puuvilla ovat Suomessa eniten esillä. Kaikkiaan Suomen markkinoilla on noin 1 200 Reilun kaupan tuotetta. Myös Reilun kaupan tofua, mausteita, jäätelöä ja koruja on myynnissä, kun osaa etsiä.

Reilua kauppaa on Suomessa tehty nyt 20 vuotta. Buumi alkoi kahvilla ja teellä, vuonna 2001 kauppoihin tulivat reilut banaanit. Ruusuja ja viiniä alettiin saada Suomeen vuosina 2005–2006.

– Minusta olisi tosi itsekästä olla välittämättä tuotteiden alkuperästä. Tukemalla tuottajayhteisöä voimme olla tekemässä parempaa tulevaisuutta, muistuttaa seurakunnan vs. lähetyskasvatussihteeri Paula Raatikainen.

Reilun kaupan järjestelmä takaa tuottajayhteisölle lisätuloja, jotka käytetään koko yhteisön hyödyksi. Reilun kaupan lisillä on rakennettu kouluja, kaivoja ja ostettu koulutarvikkeita ja -busseja.

Reilusta kaupasta hyötyy 1,6 miljoonaa viljelijää ja suurtilojen työntekijää Aasiassa, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

– Kuluttaja saa hyvän mielen tietäessään, että näitten tuotteitten saamiseksi ei ole käytetty lapsityövoimaa, Raatikainen toteaa.

Järjestelmään sitoutunut tuottajayhteisö saa apua noustakseen uudelleen jaloilleen, jos sato jostakin syystä tuhoutuu. Työntekijöitä koulutetaan ja ympäristöasiat huomioidaan rohkaisemalla viljelijöitä luonnonmukaiseen viljelyyn.

Teemaviikolla 21.–27.10. Paula Raatikainen aikoo kiertää kouluissa kertomassa kaakaon pitkästä matkasta Suomeen ja muistakin Reilun kaupan tuotteista sekä siitä, miten lähtömaitten viljelijöiden elämänlaatu kohenee. Maailmanlaajuinen köyhyyden poistaminen on myös kuluttajan päätös.

– Kylään voi viedä tuliaisina Reilun kaupan kukkia, reilua kahvia tai viiniä. Tuote voi maksaa muutaman kymmenen senttiä enemmän kuin vieressä oleva tuote, mutta rahalla saa hyvän mielen tietäessään, että viljelijä saa oikeudenmukaisen korvauksen työstään, Raatikainen kannustaa vastuullisiin valintoihin.

Viikolla voi myös bongailla Reilun kaupan mainoksia sekä tuotteita kauppojen hyllyiltä ja lähettää kuvia niistä Instagramiin tunnisteella #reilukauppajyväskylä tai #reilukaupunkijyväskylä. Osallistuneiden kesken arvotaan kaksi Reilun kaupan tuotepalkintoa.

Jyväskylän seurakunta, Jyväskylän kaupunki ja Jyväskylän Ylioppilaskunta ovat sitoutuneet käyttämään Reilun kaupan tuotteita. Seurakunnan tilaisuuksissa käytetään aina Reilun kaupan kahvia ja teetä.

Kaupungin kouluissa ja päiväkodeissa syötiin lokakuun toisella viikolla lounaalla Reilun kaupan banaaneja, joita tarvittiin noin 2 000 kiloa.

– Vietimme viikkoa etukäteen, koska tiesimme, että tuotteita ei välttämättä saada suuren kysynnän vuoksi juuri tuolle teemaviikolle, perustelee Kylän Kattauksen palvelupäällikkö Paula Puikkonen.

Ylioppilaskunnan ravintola Ilokivessä myydään reiluina kahvia ja teetä sekä käytetään reilua sokeria. Ilokivessä kahvi maksaa opiskelijakortilla 1,20 euroa, ilman korttia 1,50 euroa.

Ravintolapäällikkö Kati Lemiläiselle (kuvassa) Reilun kaupan tuotteitten käyttö on luontevaa myös omassa elämässä. Reilut banaanit ovat helppo vaihtoehto. Lemiläinen kertoo myös, että varsinkin lasten vaatteissa on usein kerrottu puuvillan alkuperämaa.

– Hintaero reilujen ja ns. tavallisten tuotteiden välillä ei ole enää kovin suuri. Ehkä tosi tiukalla opiskelijabudjetilla se voi olla kynnyskysymys, mutta uskoisin että aika harvalla ostopäätös hintaan kaatuu, Lemiläinen toteaa.

Tiesitkö? 
Reilulla kaupalla on parannettu olosuhteita ja pyritty muuttamaan järjestelmää kehittyvissä maissa työskentelevien ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi.

Reilu kauppa puuttuu alkutuotannon ongelmiin kohentamalla työntekijöitten olosuhteita, tuotteiden ilmastoneutraaliutta sekä viljelijöiden lähipiirin hyvinvointia. 

Järjestelmä tähtää koko planeetan laajuiseen hyvinvointiin, ilmastokriisin vaikutusten minimointiin sekä tasa-arvon ja yhdenmukaisuuden edistämiseen. 
Jaa artikkeli: