Jerusalemissa, Kyproksella, Botswanassa ja Tansaniassa pääsiäisessä ei ole suklaamunia eikä tipuja. Pääsiäisiloa juhlitaan kirkoissa yötä myöten. Pääsiäisen hengellinen sisältö korostuu, kun sitä viettää kaukana kotimaasta.
Jerusalemissa pääsiäinen näkyy katukuvassa, sillä se on kahden uskonnon juhla. Juutalaiset viettävät pesah-juhlaa juutalaisen kansan Egyptistä lähdön muistoksi.
– Happamattoman leivän juhla näkyy kaikin mahdollisin tavoin. Kauppoja ja virastoja on kiinni, ihmisillä on vapaata, ja auki olevista kaupoista ei saa mitään hiivalla kohotettua leipää tai leivonnaisia, kertoo Suomen Lähetysseuran Shalhevetjah-keskuksella työskentelevä pastori Seppo Paulasaari.
– Kiirastorstaina kristityt kulkevat saatossa Jerusalemin vanhan kaupungin läpi Öljymäelle ja Getsemaneen.
Mahdollisimman lähellä pääsiäistä
Pitkäperjantain Via Dolorosa -kulkue Jerusalemissa on ainutlaatuinen kokemus.
– Pääsiäisaamun jumalanpalveluksia järjestetään joka puolella ja usein ollaan tervehtimässä pääsiäisaamun auringonnousua – Kristus on noussut kuolleista!
Paulasaaren mukaan sen lähemmäksi pääsiäistä ei voi päästä kuin mitä Jerusalemissa.
– Täällä olemme maailman suurimman tapahtuman keskipisteessä, ja saamme todeta, ettei Jeesus ole haudassaan, vaan Hän on ylösnoussut!
Juutalaisuus, islam ja kristinusko kohtaavat erityisesti Jerusalemissa. Suomen Lähetysseura on työskennellyt maassa vuodesta 1924. Suomen Lähetysseuran Jerusalemin Shalhevetjah-keskuksella toimii useita etnisiä seurakuntia. Toiminnan tavoitteena on kohdata erityisesti lapsia ja nuoria.
Vaajakosken alueseurakunta tukee kummilapsityötä palestiinalaisten parissa.
Tansaniassa juhlitaan yötä myöten
Tansaniassa pääsiäinen ei näy lasten askarteluina tai kodin sisustuksessa. Kristityt valmistautuvat juhlaan paastoten ja käymällä usein kirkossa. Monet ovat kirkossa koko pääsiäisyön ja vielä seuraavan aamun jumalanpalveluksenkin.
– Tiput, kanat ja suklaamunat eivät kuulu pääsiäiseen, vaan siihen liittyy ennen kaikkea usko Jeesuksen ylösnousemukseen ja voittoon kuolemasta, kertoo Pia Pyhtilä, joka työskentelee Lähetysseuran palkkalistoilla ja Tikkakosken alueseurakunnan nimikkolähettinä.
– Juhlaruoka on sama kuin jouluna, maustettu riisi eli pilau ja sen kanssa valmistettu liha- tai kanakastike.
– Pääasia on, että ruokaa on runsaasti!
Hylätty kuoli mutta voitti kuoleman
Pääsiäisen hengellinen merkitys on korostunut ulkomailla ollessa.
– Jeesus kuoli kaikkien hylkäämänä ja kaikkien pahat teot harteillaan, ja kuitenkin hän voitti kuoleman.
Pyhtilän perhe seuraa Suomen pääsiäisen tapahtumia.
– Jos netti on hyvä, kuuntelemme radiota ja olemme siten mukana suomalaisessakin pääsiäisen vietossa. Pääsiäisenä olemme usein ensin kirkossa ja sitten retkellä, koska kaikilla on vapaapäivät.
Perhe on ollut Suomesta pois viimeiset 11 pääsiäistä, ja juhliminen muokkautuu aina sen maan mukaan, missä ollaan.
– Kun lapset olivat pienempiä, he virpoivat quavan oksilla. Osa perheestä paastoaa herkuista. Emme syö lihaa, joten meillä ei syödä myöskään lammasta kotona pääsiäisenä.
Tansaniassa on noin 50 miljoonaa asukasta. Pääuskonnot ovat kristinusko ja islam, joiden kummankin kannattajia on noin 30 prosenttia väestöstä. Lisäksi on perinteisten uskontojen harjoittajia.
Pääsiäinen ihmiskaupan uhrillekin
Kyproksella psykologi Sanna Korpela työskentelee päiväkeskuksessa, joka tarjoaa psykososiaalista tukea ja työvalmennusta ihmiskaupan uhreille.
– Puhumme naisten kanssa pääsiäisestä ja sen tavoista. Voimme antaa pieniä lahjoja ja kortteja, joissa on tekstejä Raamatusta. Pääsiäisenä päiväkeskus on kiinni.
Kyproksella pääsiäinen on joulua suurempi juhla. Sen valmistelut aloitetaan hyvissä ajoin, ja lomat pyhien ympärillä ovat pitkät. Suurin osa paikallisesta väestöstä on ortodokseja.
– Pääsiäisyönä kirkot ovat tupaten täynnä. Jokainen tuo mukanaan kynttilän, ja kulkue kiertää kirkkoa yöllä. Kokkoja poltetaan ympäri kaupunkia, Korpela kertoo.
Mämmitön pääsiäinen
Etäisyys suomalaisiin pääsiäisperinteisiin on tuonut pääsiäisen hengellistä sisältöä terävämmin esille.
– Selviän hyvin ilman mämmiä, mutta Mignon-munia koetan varata jo etukäteen Suomen reissulta. Ymmärrän ja tunnen syvemmin, että pääsiäinen ei ole kiinni traditioista, joihin olen tottunut Suomessa. Pääsiäinen on todellisin sanoma vapaudesta ja toivosta.
Botswanassa tiet tukossa
Botswanassa pääsiäisenä kaikilla on vapaapäiviä, ja monet käyvät kotikylissään tapaamassa perhettä, sukulaisia ja ystäviä. Zion Christian Church (ZCC), joka on kasvava kirkkokunta, pitää pääsiäisenä ison konferenssin Moria-vuorella. Sen jäsenet matkaavat paikalle suurin joukoin ja ruuhkauttavat tiet ja raja-asemat.
Luterilaisessa kirkossa pääsiäistä vietetään hyvin samalla mallilla kuin Suomessakin. Kiirastorstaina on ehtoollinen, pitkäperjantaina on jumalanpalvelus ja lyhyt hautausjumalanpalvelus. Pääsiäisaamuna on jumalanpalvelus.
– Joissain seurakunnissa on järjestetty pääsiäisaamun jumalanpalvelus auringon noustessa, ja toisaalla nuoret ovat pitäneet pääsiäisleirejä, joihin on yhdistetty koko yön rukousta ennen pääsiäisaamun jumalanpalvelusta, kertoo Marja Alastalo Botswanasta.
Tärkeä juhla Suomessa ja ulkomailla
Alastalolle pääsiäinen on ollut aina tärkeä kirkollinen juhla.
– Erityisesti kiirastorstain ehtoollisjumalanpalvelusta ja pääsiäisjumalanpalvelusta en haluaisi jättää väliin.
Suomen Lähetysseura toimii Botswanassa yhteistyössä luterilaisen kirkon ja kahden kansalaisjärjestön kanssa. Maassa on myös anglikaaneja, roomalaiskatolisia, metodisteja, helluntailaisia, baptisteja ja lisäksi itsenäisiä kirkkoja, joissa näkyy afrikkalainen kulttuuri ja tapa ilmaista uskoa. Myös islam ja perinteiset uskonnot ovat läsnä.
Marja Alastalo on Suomen Lähetysseuran lähetti ja Korpilahden alueseurakunnan nimikkolähetti.
Jaa artikkeli: