Lapselle ei siis anneta nimeä vaan hänet brändätään, sillä nimi on osittain itsensä toteuttava ennuste. Tämä tuo uutta vakavuutta nimen harkintaan.
Ihminen on nimensä näköinen, väittää israelilaistutkimus. Tutkimuksen koehenkilöiden piti yhdistää ihmisen kasvokuva hänen nimeensä. Koehenkilöt onnistuivat yli tilastollisen todennäköisyyden ja osasivat yhdistää Jacobin, Danin ja Nathanaelin nimet ja kuvat toisiinsa. He onnistuivat silloinkin, kun kasvot ja nimet olivat eri kulttuureista. Erityisesti hiustyyli auttoi yhdistämisessä.
– Nimi on itsensä täyttävä ennuste. Meistä tulee sen näköisiä kuin muut olettavat meidän olevan, sanoo psykologi Ruth Mayo Jerusalemin heprealaisesta yliopistosta.
Nimien maine muuttuu aikain saatossa. Urpo, Tauno ja Uuno eivät nykyään herätä hillitöntä luottamusta. Hauskimpien kotivideoiden Sampo Marjomaa ristii hassut naiset Irmoiksi. Alma – topakka nimi mutta kassi-Alman maine saattaa siirtyä. Maineensa on myös Justiinalla ja Esterillä. Ja luulenpa, että harva brittivanhempi antaa tyttärensä nimeksi Hyacinth.
Viime vuoden suosituimmat tyttöjen nimet olivat Vauva-lehden mukaan Venla, Sofia, Aada, Aino ja Elsa. Poikien nimet olivat Leo, Elias, Onni, Eino ja Oliver. Nostalgiaa ja suomalaisuutta ilmassa?
Vauva-lehden lukijat odottavat ja toivovat uusiksi muotinimiksi Pirkkoa, Perttiä, Yrjöä ja Urpoa. Yksi lukija on tehnyt jäätävän havainnon:
– Ihmiset kokeilevat muotiin tulevia nimiä ensin koirillaan.
Totta. Koirien nimilistalta löytyvätkin Aada, Elsa, Onni… Mutta pliis, älkää antako vauvalle listalta löytyvää nimeä Arsenikki, ettehän?
Jaa artikkeli: