Leirikeskustyö on monipuolista ja ihmisläheistä, mutta päivät saattavat toisinaan venyä pitkiksi. Leirikeskusten isäntä Pekka Kirjavainen on pohtinut viime aikoina leiripaikkojen tulevaisuutta.
Pekka Kirjavainen vastaa seurakunnan leirikeskusten toiminnan pyörittämisestä. Kirjavainen laskee, että hänellä on 25 vuotta leirikeskustyötä mittarissa. Hän työskenteli aluksi päihdekuntoutuksessa ennen kuin päätyi leirikeskustyöhön, vuonna 1992 Keuruulla, josta matka jatkui myöhemmin Jyväskylään.
Leirikeskusisäntä pitää työstään, koska sitä saa tehdä porukassa ja tavata samalla asiakkaita. Kirjavaisen työkavereina toimii leirikeskustoiminnan tiimi.
Kun työ on mielekästä, ei haittaa, että päivät venyvät toisinaan pitkäksi ja hommia saatetaan paiskia joskus seitsemänä päivänä viikossa.
– Tämä on älyttömän kivaa ja monipuolista työtä. Tykkään tavata ihmisiä ja järjestellä asioita, Kirjavainen sanoo.
Leirikeskustyöhön kuuluu hinnoittelua, tiedonvälitystä, tuotteistusta ja tietysti tärkeimpänä suoraa asiakaspalvelua.
– Palaute ja mukavat asiakkaat tuovat hyvää mieltä tekemiseen, ja ylipäänsä onnistumiset jokainen ryhmä kerrallaan, Kirjavainen pohtii.
Seurakunnalla on neljä leirikeskusta: Koivuniemi, Vesala, Mutanen ja Sarpatti. Seurakunnan oma leiritoiminta ei täytä kokonaan leiripaikkoja, joten tiloja vuokrataan myös ulos. Leirikeskusten vuokraukseen luotiin yhteinen tapa, kun seurakunnat yhdistyivät vuonna 2011.
Tiloja vuokraavat erilaiset ryhmät: työyhteisöt, täydennyskoulutusporukat, yhdistykset, harrasteryhmät, korkeakoulut, urheiluseurat ja opiskelijaryhmät, kasvavissa määrin. Asiakaskunta on Kirjavaisen mukaan vakaa.
– Toiminta on niin sanotusti nipussa, hommat sujuvat ja väkeä käy hyvin.
Vaikka moni asia onkin hyvin, leirikeskusten tilanne kaipaa myös kohennusta. Kirjavaisen mukaan leiritiloja on liikaa. Leiritoiminta vähenee pikkuhiljaa, eikä tiloja tarvita enää niin paljoa kuin aiemmin. Osa leiripaikoista kaipaisi remonttia, jotta ne täyttäisivät nykyajan vaatimukset.
– Kaikista leiripaikoista palautteet ovat pääsääntöisesti hyviä. Asiakaspalvelua kehutaan, samoin ruokaa ja palvelua. Lähes ainut asia, mistä kritiikkiä tulee, on nimenomaan tilat ja niiden kunto. Siinä onnistumme, mihin pystymme itse vaikuttamaan.
Jaa artikkeli: