Toden totta, armohan se Kirkkopäivien mainoskohustakin ensimmäisenä tulee mieleen. Armon vuonna 2017.
Mainoksessa oli kaunis, nuori nainen. Hän katsoi kuvasta suoraan silmiin ja sykerteli sormillaan tuuheaa tukkaansa. Alusvaatteisillaan, mokoma, vaikka niinhän mainoksissa monesti ollaan. Liittyy vähäpukeisuus asiaan tai ei.
Tämä nimenomainen brunette aiheutti kohun, koska hänet oli valittu huomionkiinnittäjäksi Kirkkopäivien mainokseen. Mainosta syytettiin seksistiseksi ja esineellistäväksi – mitä se luonnollisesti perusolemukseltaan olikin. Mainoksen idea, seksismin ja esineellistämisen kritisoiminen, jäi sivurooliin. Kuvan päälle kirjoitettu teksti ”Sä oot hyvä sellaisena kuin oot – Jezuz” ei pelastanut tilannetta.
Päivien pääorganisaattori Kirkkopalvelut pyysi anteeksi ja veti kohun aiheuttaneet mainokset pois katukuvasta. Kirkkopäivien mainosta paheksuivat eritoten ne, joiden kalenteriin tapahtuma on kirjattu, vaikka sitä ei mainostettaisi lainkaan. Moni saattoi kuitenkin kuulla tapahtumasta nimeltä Kirkkopäivät ensimmäistä kertaa vasta mainoskohun myötä. Ensi viikolla Turussa järjestettävä kirkollinen kaupunkifestivaali sai sellaisen mediastartin, että rahalla ostettuna sama näkyvyys olisi tullut kovin kalliiksi. Ja koska joka toinen vuosi järjestettävään tapahtumaan toivotaan nimenomaan muitakin kuin aktiiviseurakuntalaisia, ei lopputulemaa voine pitää surkeana.
Kuluvana vuonna vietettävän reformaation merkkivuoden otsikoksi on annettu Armoa 2017! Reformaation merkkivuoden sivuilla muistutetaan, että ”Jumalan armo ja ihmisten välinen armollisuus ovat kaikkien kirkkojen ja kristillisten yhteisöjen elämän ytimessä”. Toden totta, armohan se Kirkkopäivien mainoskohustakin ensimmäisenä tulee mieleen. Armon vuonna 2017.
Seuraavat Kirkkopäivät järjestetään kahden vuoden kuluttua Jyväskylässä. Täytyy miettiä harvinaisen huolella, miten tapahtumaa aikanaan mainostetaan. Uusien asioiden ja tapojen kokeileminen sekä vääristä ratkaisuista viisastuminen ei vaikuta olevan suuressa huudossa. Muistissahan on vielä edellisten, Kouvolassa pidettyjen Kirkkopäivien mainonta. ”Tsiisus mitkä bileet”. Siitä noussut kohu ei yllättänyt – silloin ei ollut armon vuosi.
Jaa artikkeli: