Jakke antaa luvan olla kiukkuinen

Jyväskylän seurakunta lähetti tunnetaitoihin ja hyvinvointiin liittyvän videosarjan alakoulujen käyttöön. Taika-Petteri ja Jakke Jääkarhu tekevät oppimisesta kivaa.

Jakke Jääkarhu ja Taika-Petteri heittävät knallihatut ilmaan ja nappaavat ne näppärästi päähänsä. Jakke ja jyväskyläläinen vatsastapuhuja ja jonglööri Petteri Hakanen alkavat jutella tunteista: Saako välillä olla kiukkuinen, miten kiukun voi osoittaa ja millainen on hyvä kaveri?

Sympaattisen hassu Jakke Jääkarhu juttelee elävästi karhumaisella äänellään.

– Jakke on hauska, sille aina sattuu ja tapahtuu, mutta se on aika viisas. Jaken jutut myös jäävät lapsille parhaiten mieleen, Hakanen luonnehtii ystäväänsä.

Videosarjassa Jääkarhu ja Hakanen käyvät läpi monia tärkeitä hyvinvointi- ja tunnetaitoja. Muutaman minuutin mittaiset videot johdattavat aiheeseen, ja syvempää työstämistä varten jokaiseen videoon liittyy tehtäviä.

Hakanen on hyödyntänyt käsikirjoituksissaan Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden asiantuntemusta ja viimeisintä tutkimustietoa.

Jyväskylän seurakunnan tilaama Taika-Petterin ja Jakke Jääkarhun kiertue alakouluihin peruuntui tänä vuonna koronan vuoksi. Sen sijaan seurakunta tarjoaa tunnevideoiden sarjan maksutta alakoulujen käyttöön.

– Olen todella iloinen yhteistyöstä seurakunnan ja yliopiston kanssa. Tämän tyyppisille sisällöille on ajassamme suuri tarve, Hakanen sanoo.

Videot auttavat heitä käsittelemään aiheita iloisella meiningillä ja huumorilla.

Entisenä opettajana hän tuntee alakoulujen kiireisen arjen ja opetussuunnitelman tavoitteet. Siksi hän on laatinut videot helpoiksi käyttää oppimisen tukena.

– Vuosi on ollut rankka opettajillekin. Videot auttavat heitä käsittelemään aiheita iloisella meiningillä ja huumorilla. Lapsille suodaan tilaisuus opetella tärkeitä taitoja ja he oppivat, miten itse voi vaikuttaa omaan ja toisten hyvinvointiin.

Videot on otettu kouluissa tyytyväisinä käyttöön ja niistä on saatu kiittävää palautetta. Tammirinteen koulun 2A-luokassa on ehditty käydä koko videosarja aiheineen ja tehtävineen järjestelmällisesti läpi.

– Katselimme videot, teimme tehtäviä ja keskustelimme aiheista yhdessä, pienissä ryhmissä tai pareittain. Mietimme muun muassa keinoja rauhoittumiseen, kertoo luokanopettaja Jaana Keltto.

Videot soveltuvat hyvin alkuopetusikäisille ja kestävät useammankin katsomiskerran. Ne tulivat tarpeeseen, koska niiden avulla luokka pääsi kätevästi opettelemaan muun muassa tunteiden näyttämistä ja hyviä keinoja ratkaista kiistoja.

– Luokassa on ilmennyt kaveriongelmia, joten videot sopivat juuri tähän tilanteeseen. Pääsimme miettimään, miten tunteista voi kertoa muille ja mitä voi tehdä vaikkapa kiukkuisena.

– Lasten mielestä videot ovat sopivan mittaisia ja hauskoja, ja tietysti Jakke sai paljon kehuja, Keltto sanoo.

Jaa artikkeli: