Rippileirillä on luontevaa kerääntyä ison risti-symbolin äärelle. Julistavan paitatekstin ohella monien isosten kaulaa koristaa oma rippiristi.
– Symbolien kautta sanomien välittäminen on nopeaa ja helpottaa rippikouluopetusta, sanoo sporttitaideriparin pappi Johanna Pesonen.
”KOLMIO, laiva, käärme, silmä, alfa ja omega, ympyrä, ankkuri, kyyhkynen ja risti”.
Näin listasivat tämän kesän sporttitaideriparin nuoret itselleen kiehtovimpia symboleita sen jälkeen, kun aiheeseen oli etsitty lisätietoa. Ennen opiskelua nuoret kertoivat kyselyssä muistavansa ”ristin, kalan, sydämen, ankkurin, omenan, kolmion, orjantappurakruunun ja rukoushelmet”. Riparin pappi Johanna Pesosen suosikkisymboli on ankkuri, toivon merkki.
KUN päätöspäivänä leirin lippu oli kummulla laskettu, osa joukosta kerääntyi järven rantaan suuren ristin ympärille. Santeri Kuusela kannatteli paitaa, johon oli painettu vahva kristillinen viesti: ”Armo”. Moni riparilainen odotteli edessä olevaa juhlaa ja sen myötä kaulalle ripustettavaa rippiristiä. Camilla Harjumaaskola mielsi ristin kertovan ”siitä mihin uskot”. Symboleista häntä kiinnostivat avaimet.
– Yleensä lukkoon käy vain yksi avain. Kun löydät avaimen, joka sopii useaan lukkoon, sitä voi verrata taivasten valtakunnan avaimiin.
ISONEN Vilma Ala-Krekolan kaulassa roikkui risti ja kotoa löytyivät myös ristikorvikset.
– Risti on minulle tärkein symboli. Se viestii ilman sanojakin. Puhjonrannan risti kertoo Jumalan läsnäolosta ja aukko keskellä siitä, että myös luonto kuuluu mukaan. Rukoushelmistä teimme ryhmänä jumalanpalveluksen rakkauden helmen avulla.
– Risti on paras symboli, vakuuttaa myös isonen Aino Leivo. – Ristin saaminen merkitsi itselleni paitsi konfirmaatiota, myös aikuistumista. Rukoushelmet ovat hyödyllisiä, kun tuntee symboliikan.
Oona Haapaniemen kaulalla roikkui ristin ohella enolta saatu enkelikoru, jota monet olivat ihastelleet. – Symboli on mahdollisuus viestiä toisille.
KASVAVASTA symbolitarjonnasta vaatetekstien ohella kertoo vilkaisu kello- ja kultasepänliikkeisiin. Eri ikäiset kantavat ranteessaan Nomination-ketjua, johon on liitetty kristillisiä palakuvioita. Löytyy myös kolmen sormuksen sarja, jossa ruhjeinen sormus kuvaa kärsivää Kristusta, kuplikas Pyhän Hengen toimintaa ja sileäpintainen Jumalan täydellisyyttä. Jumala on kolme, mutta samalla yksi.
JOHANNA Pesonen havaitsi, miten korona-aikana verkkoviestiminen
lisäsi tarvetta symbolien käyttöön.
– Kun ei liikuta kylillä, ei nähdä kirkon tornia ja ristiä. Muutenkin itseäni
puhuttelee kristillinen symboliikka laajasti. Kirkko, joka on täynnä kuvia ja
symboleja, vaatii katsojalta aikaa. Pelkistetyissä kirkoissa symbolit nousevat
vahvemmin esiin. Symboleja tarvitaan, koska Pyhän Jumalan kuvaamiseen eivät
riitä pelkät sanat. Niiden kautta ymmärretään Jumalan äärettömyydestä jotain.
– Usein vasta selityksen kautta symboli avautuu. Harvalle latina on niin vahva
kieli, että kirjainyhdistelmät avautuisivat helposti.
Pesonen on päässyt itse suunnittelemaan Myllykosken kirkkotekstiilit, jotka liitettyinä liturgiseen väriin auttavat ymmärtämään kirkkovuoden kulkua.
Risti on kristittyjen yhteinen tunnus ja Kristuksen voiton merkki. Siksi Pesonen ei usko, että sitä voisi pitää kaulallaan vain tavan vuoksi. Rippiristi muistuttaa läpi elämän kerran opittuja asioita. Oma näkemys on, ettei ristin kantamista arkailla.
Useimmista Pesosten autoista on löytynyt kala-kuvio. Monet osaavat yhdistää symbolin kristittyihin. Papin virkavaatteiden symbolit puolestaan selkiyttävät ja helpottavat kanssakäymistä.
KÄSITÖIDEN harrastajana Pesonen on vuosien varrella
hyödyntänyt luovasti kristillisiä symboleita.
– Yhteisvastuukeräysmyyjäisiin tuli neulottua yhteisvastuulapaset vuosi sitten.
Villasukat krusifiksilla ja muita sukkia risteillä, sydämillä ja ankkureilla.
Jeesus-lapasia myös monet parit. Pari vuotta sitten lanseerasimme seurakuntaan
lohtusukat, joissa sukan varressa on musta sururaita. Pikkutöillä voi tuoda
kirkkovuoden mukaan lahjoihin, kuten viime jouluna mukinalusiin. Virkkasin
niihin Betlehemin tähtiä. Kuva johdattaa seimen ääreen.
– Uusin projekti on vuorossa elokuussa. Silloin instagramissa Helena Lorentzin
kanssa symboleita selittäen innostetaan ihmisiä virkkaamaan päiväpeittoa
eeppisenä lahjana kummilapselle. Kohde sopii kaikenikäisille, ja mukaan voi
lähteä pitkin syksyä.
Pari vuotta sitten Pesonen työsti valtakunnallisen julkaisun värityskuvien käytöstä rippikouluopetuksessa.
Rukoushelmet auttavat muistamaan
Ruotsalaisen piispa Martin Lönnebon rukoushelmiin sisältyy 18 osaa. Jokaisella helmellä on oma merkityksensä ja rukouksensa. Suurin kaikista on Jumalan helmi. Löytyy myös pieni minä-helmi, kasteen helmi, yön ja autiomaan helmet, salaisuuksien helmiä, huolettomuuden helmi, punaiset rakkauden helmet, ylösnousemuksen helmi ja kuusi soikeaa hiljaisuuden helmeä.
Helmet koottiin kaikille rippileirin alussa. Aamuisin ryhmät laativat sovitusta helmestä jumalanpalveluksen, johon aikuisten pitämässä iltahartaudessa vielä palattiin.
Helmet ovat apuvälineitä. Ne auttavat muistamaan, keskittymään
ja hiljentymään. Opitut asiat palautuvat mieleen, kun tietyn väristä helmeä
sormissa hypistelee.
– Helminauha sisältää koko kristillisen uskomme ytimen. Sininen huolettomuuden
helmi muistuttaa, ettei tänään tarvitse huolehtia. Jumala pitää minusta huolen.
Minun ei tarvitse murehtia liikaa, Johanna Pesonen selittää esimerkillään.
– Helmien kautta voi käydä läpi myös Isä meidän -rukouksen. Siihen löytyvät
omat muistisäännöt. Symboleista on hiljan koostettu myös iltahartaudet Anjalankosken
seurakunnan Instagram-tilille.
Oona Haapaniemi on hyödyntänytyön helmiä ohjelmatuokioissaan.
– Ne ovat surun ja vaikeuksien helmiä. Niissä on kuitenkin se hyvä puoli, että
Jumala on kaikessa läsnä ja mukana. Hän pitää meidän puolta, vaikka olisi
millainen päivä tahansa. Sitä apua olen kokenut omassa elämässäkin.