Heikki Lyytisen mielestä parasta kehitysapua on kouluttaa Afrikan maihin tohtoreita, jotka puolestaan opettavat oman maansa lapsia.
Koulutus on parasta kehitysapua. Tätä mieltä on Ekapelistä tunnetuksi tullut professori Heikki Lyytinen.
– On vaikea löytää tehokkaampaa kehitysavun muotoa kuin Afrikan maihin suunnattu tohtorikoulutus. Tohtorit pystyvät opettamaan maansa lapsille lukutaitoa ja pitämään GraphoGamen avulla opetusta yllä, Lyytinen sanoo.
GraphoGame on tunnettu Suomessa yli kymmenen vuotta nimellä Ekapeli. Sadat tuhannet lapset ovat pelanneet sitä vuosien varrella, ja moni heistä on oppinut lukemaan sen avulla.
Ekapeli on Heikki Lyytisen, Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja Niilo Mäki -instituutin tutkimuksen hedelmä. Lyytinen ja kumppanit alkoivat tutkia 90-luvun alkupuolella lapsia, joiden suvussa oli lukivaikeutta.
Tutkimustulokset kertoivat, että erityistä apua koulutiensä alkutaipaleella tarvitsivat ne, joiden puhutun ymmärtäminen ei ollut kehittynyt normaalille tasolle kahden ja puolen vuoden iässä. Tutkimustulosten perusteella kehitettiin Ekapeli.
Koulumotivaatio voi kärsiä
Lukemaan oppimisessa ei ole kysymys pelkästään lukemisesta. Lukemisen viivästyminen voi tuoda ongelmia, joita joutuu paikkailemaan vuosien ajan. Esimerkiksi lapsen koulumotivaatio voi kärsiä pahasti.
Huonommuuden tunne on pahinta mitä voi tapahtua.
– Kun lapset oppivat lukemaan, he huomaavat, että eivät ole sen huonompia kuin muut. Huonommuuden tunne on pahinta mitä voi tapahtua. Siitä syystä tämä systeemi kehitettiin, Lyytinen kertoo.
Ekapelistä saavat apua tänäkin päivänä erityisesti lapset, joiden suvussa on lukivaikeutta, ja jotka eivät osaa kirjaimia ennen koulua.
Lukutaito kaikille maailman lapsille
Jyväskylän yliopistosta eläkkeelle jäämisen jälkeen Heikki Lyytisen arkeen mahtuu lastenlasten kanssa touhuamisen lisäksi Unicef-professuuri. Sen tavoitteena on saada lukutaito kaikille maailman lapsille.
Professuuriin liittyen Lyytinen on ohjannut tohtorikoulutettavia viidessä Afrikan maassa. Kustannukset ovat muutamia tuhansia euroja väittelijää kohti. Tähän mennessä suomalaiset ovat huolehtineet koulutuksen kuluista.
– Nyt näyttää siltä, että muistakin maista löytyy maksajia. Se on hyvä, sillä muuten professuurin tavoite ei voi tulla lähellekään maalia elinaikanani.
Ekapeli lähti maailmalle
Myös Ekapeli on lähtenyt maailmalle. Jyväskylän yliopisto myi GraphoGamen lisenssioikeudet jakelijalle, joka vie sitä ulkomaille. Tällä hetkellä peli löytyy sovelluskaupoista Norjassa, Ranskassa ja Portugalissa. Käännösversioita on tehty kuitenkin kolmestakymmenestä kielestä.
Laitoin sellaisen ehdon, että köyhissä maissa peli ei saa maksaa.
– Laitoin sellaisen ehdon, että köyhissä maissa peli ei saa maksaa.
Pelillä on miljoonittain mahdollisia käyttäjiä ympäri maailman. Kieliversioita tehdään yhdessä kohdemaiden kielen asiantuntijoiden kanssa.
– Afrikkalaisten lasten lukemaan oppimisen perusta on itse asiassa Raamatussa. On uskomaton määrä kieliä, joilla suurella osalla ei ole muuta kirjoitusta kuin Raamattu ja erilaisia virsiä.
Poikia innostetaan lukemaan
Pisa-tulokset kertovat, että suomalaisten poikien lukuinnostus on notkahtanut. Kirjojen tilalle on tullut digitaalinen maailma.
– Nyt on niin topakasti puututtu lukemaan motivointiin, niin notkahdus häviää, Lyytinen luottaa.
Hän muistuttaa, että Suomessa sadat tuhannet aikuiset eivät ymmärrä lukemaansa. Lyytisen mielestä tähän olennaisin syy on, että ihmiset eivät yksinkertaisesti lue.
Ihminen kyllä oppii lukemaan, kun lukee riittävästi.
– Ihminen kyllä oppii lukemaan, kun lukee riittävästi. Nykymaailmassa ei oikein pärjää, jos ei ole hyvää lukutaitoa.
Heikki Lyytinen puhuu TA-VA-TAAN kylässä -Raamattutapahtumassa Jyväskylässä 19.5.2018
Jaa artikkeli: