Motoristi nauttii mutkista ja mäistä

Kevät ja lämpenevä sää houkuttelevat motoristin tien päälle. Ajokausi Suomessa ei ole pituudella pilattu, mutta Niki Peura nauttii moottoripyöränsä seurasta myös talvella.

Miten innostuit moottoripyöräilystä?
Kiinnostus syttyi, kun olin viiden vanha. Isä osti mökille ensimmäisen mopon, joka oli Honda Monkey. Sillä harjoiteltiin ensin pellolla ja sitten hiekkatiellä. Tajusin homman aika nopeasti, ja siitä asti kaksipyöräiset ovat olleet minulle läheisiä.

Millaiset maastot ja reitit ovat kaikkein mukavimpia ajaa?
Alaikäisenä hiekkamontut ja metsät olivat mukavia paikkoja kurvailla. Siellä riitti paljon haasteita, mikä teki siitä jännittävää. Tällä hetkellä asfaltilla ajo on mukavinta, koska tämänhetkinen pyöräni soveltuu ainoastaan asfaltille.

Oletko liikkunut moottoripyörällä ulkomailla?
Kotimaa on vielä ainakin riittänyt ajeluun. Pisin reissu, jonka olen tehnyt, suuntautui Turun saaristoon.

Suosikkireittisi, missä ja miksi?
Tykkään ajella vanhempia teitä, jotka ovat vähän sivumassa kaupungista. Ajaessa voi ihailla maastoa, joka ei ole pelkästään yksitoikkoista suoraa tietä, vaan siinä on sopivasti mutkia ja mäkiä. Sellaisia ovat Laukaan pikkutiet, ja Saarijärvelle on kiva ajaa vanhaa tietä Uuraisten kautta.

Paljonko kilometrejä kertyy kauden aikana?
1 000–2 000 km, joka on kieltämättä aika vähän.

Mitä mietit ajaessasi?
Totta kai mietin muita tiellä liikkujia ja pyrin ennakoimaan liikennettä, eräänlainen varmuustila päällä.

Parasta moottoripyöräilyssä?
Se on se vauhdin tunne sekä yhteisöllisyys muiden motoristien kanssa.

Miksi motoristit moikkaavat liikenteessä toisiaan?
Minun mielestäni se on toisen motoristin kunnioittamista.

Niki Peuran olohuoneessa kiiltelevä menopeli toimii katseenvangitsijana niin sisällä kuin ulkonakin. Tarpeelliset huoltotyöt tapahtuvat kätevästi kotosalla.

Onko moottoripyörää valitessasi etusijalla teho, ulkonäkö vai
jokin muu seikka?

Tärkeää on moottoripyörän kunto, että se käyttäytyy mutkissa oikein, eikä seilaile sinne tänne. Tehoa sen verran, että pystyy sen myös hallitsemaan. Ulkonäkö on kuitenkin se tärkein asia, pyörän pitää erottua massasta.


Millainen moottoripyörä olisi haaveittesi täyttymys?

Yli tuhatkuutioinen turbo, sellainen tehokas streetfighter-tyylin moottoripyörä.

Harmittaako, kun pyöräilykausi Suomessa on niin lyhyt?
Minulle siitä ei ole haittaa, koska pyörä pysyy koko vuoden lähellä. Talvella säilytän pyörääni asuntoni olohuoneessa.

Rassaatko pyörääsi talvella?
Kyllä. Asuntoni olohuoneessa teen tarpeelliset huollot, myös kiillotus on jokaviikkoista.

Mitkä ovat mielestäsi suurimmat riskit moottoripyöräilyssä?
Moottoripyörässä ei ole metallia ympärillä kuten autossa, jolloin kuljettaja on haavoittuvaisempi. Vauhti voi kasvaa todella nopeasti, jolloin ennakoimisesta voi tulla vaikeampaa, ja autoilijat eivät välttämättä huomaa. Mielestäni suurin riski liittyy ennen kaikkea kokemattomuuteen, pyörää pitää osata hallita kaikissa tilanteissa.

Onko moottoripyöräily kallis harrastus?
Kyllä se vaatii lompakolta jonkin verran, riippuen tietysti aika paljon itse pyörästä ja sen huolto-ohjelmasta. Säästöä syntyy, jos osaa itse huoltaa pyörän.

Moottoripyöräjengeillä on maineensa. Onko siitä ollut itsellesi haittaa moottoripyöräilijänä?
Minulle ei ole ollut siitä haittaa, en ole ainakaan liikenteessä sellaista huomannut.

Hallitus luopui suunnitellusta moottoripyöräverosta. Ehtikö verokaavailu vaikuttaa sinuun mitenkään?
Verokaavailut eivät kerenneet vaikuttamaan minuun ollenkaan, paitsi mitä kahvipöydissä kavereitten kanssa keskusteltiin aiheesta. Itse olisin joutunut luopumaan siinä vaiheessa pyörästä, koska minulla ei olisi ollut varaa maksaa sellaista ”hupiveroa”.

Jaa artikkeli: