Raamatun henkilöt työskentelivät meillekin tutuissa ammateissa. Pätkätyöläisistä puhuttiin silloinkin, ja orjuus oli ihan normimeininkiä.
Käsityöläiset, tullimiehet, sotilaat, vanginvartijat, leipurit, lääkärit, kätilöt, tuomarit, sihteerit, myyjät, maanviljelijät, karjanhoitajat, opettajat, rakentajat, kalastajat. Raamatun henkilöt työskentelivät meillekin tutuissa ammateissa.
Vanhassa testamentissa kätilöt pelastivat israelilaisia poikalapsia Egyptissä. Profeetta (ammatti sekin) Jeremia meni Jumalan käskystä savenvalajan pajaan. Kun valmistumassa oleva astia meni pilalle, savenvalaja muotoili savesta uuden. Se oli viesti: Enkö minä, Herra, voi tehdä sinulle, Israelin kansa, samalla tavalla? Raamatunkohta on inspiroinut suomalaista lauluntekijää Liisa Pulkkila-Pajusta kirjoittamaan suositun hengellisen laulun Särkynyt saviruukku.
Majatalon isäntä salli Jeesuksen äidin ja isän majoittua talliin Betlehemissä. Purppuraväriaineen myyjä Lyydia ja hänen perheensä olivat ensimmäiset eurooppalaiset kastetut. Heidät kastoi teltantekijä Paavali. Apostoli Pietari oli kalastaja, ja evankelista Luukas oli sekä lääkäri että taidemaalari – hänen sanotaan piirtäneen ensimmäisen kuvan Jeesuksesta ja Mariasta.
Jeesuksen ajan yhteiskunta pyöri mahtavan Rooman valtakunnan mukaisesti, ja orjuus oli yleistä. Uusi testamentti ei juuri kyseenalaista orjuutta. Apostoleilla oli kiire viedä viestiä ylösnousseesta Jeesuksesta, ei yhteiskunnallisista muutoksista. Orjia oli maataloustöissä nilkat kahleissa työskentelevistä kurjimuksista rikkaiden isäntien sihteereihin. Maatiloilla työskenteli myös vapaita palkkatyöläisiä, jotka tienasivat elantonsa kausi- ja päivätyöläisinä.
Lisätietoja:
Arkielämää Raamatun aikaan, Anni Pesonen, Kirsi Valkama. Kirjapaja 2010
Jaa artikkeli: