Pääsiäisen musiikissa kuuluu kärsimys

Mies pianon ääressä.

Tapio Lehtiselle musiikki kuuluu olennaisesti pääsiäiseen. – Haluan kokea tunnelman aina uudestaan, laulamalla ja kuuntelemalla se onnistuu.

KUUSIVUOTIAANA kuorolaulun aloittanut dir. mus. Tapio Lehtinen on ollut sen jälkeen katkeamatta mukana jossakin kuorossa, joita on kertynyt matkan varrella yli 15. Kirkolliset juhlapyhät ovat tenori Lehtiselle aina musiikin paikka, joko kuorolaisena, kuoronjohtajana, solistina tai taustavaikuttajana.

Tulossa oleva pääsiäinen on musiikkisisällöltään monelle tuntemattomampi kuin vaikkapa joulu, jonka iloisuus vetoaa mukaan laulamaan. Hiljainen viikko sävyttää Lehtisen mukaan pääsiäisen ajan musiikin sanomaa.
– Pääsiäisen musiikki painottuu kärsimykseen. Passio kertoo Jeesuksen kärsimyshistoriasta ja Stabat Mater Marian surusta ristin juurella. Ylösnousemuksella on toki sijansa musiikissa.

Musiikkitermit ja niiden sisältö ovat tavallisille kuuntelijoille usein vieraita jo pelkästään latinan tai saksan kielen vuoksi. Lehtinen avaa kuuntelijoille eri väyliä päästä musiikkiin sisään.
– Voi kuunnella musiikkia tai tekstiä sekä aistia tunnelmaa ja traditiota. Kaikki tavat ovat yhtä hyviä nauttia musiikista.


PITKÄPERJANTAIN
passio on maailmanlaajuinen pääsiäisen vieton perinne. Bachin Matteus- ja Johannes-passiot ovat tunnetuimpia passioita ja viittaavat samannimisiin evankeliumeihin.
– Erityisesti Matteus-passion koraaleissa tapahtumat esitetään tiivistetysti ja niihin on helpompi päästä mukaan. Vanha perinne on, että yleisö pääsee mukaan laulamaan muutaman koraalin.

Matteus-passiossa on Lehtisen mukaan helppo olla mukana pääsiäisestä toiseen. Esimerkiksi temppelin esiripun halkeaminen ja maanjäristys on kuvattu hyvin musiikissa.
– Sanoma vie mennessään, ja on kuin olisi itse läsnä tilanteessa. Näkee kaiken, mitä siinä tapahtuu. Se vahvistaa uskoa, että näin on todella tapahtunut. Kerrassaan vaikuttava esitys, joka kunnioittaa Jeesuksen poismenoa.

Kärsimyksen sävy todella kuuluu pääsiäisen musiikissa ja pisimmillään kolmetuntiset esitykset voivat tuntua katsojasta piinaavilta kirkon penkissä. Laulajalle pitkä esitys on niin ikään omanlaisensa haaste säilyttää tunnelma alusta loppuun.
– Musiikki kuuluu olennaisesti pääsiäiseen ja haluan kokea tunnelman aina uudestaan, laulamalla ja kuuntelemalla se onnistuu. Omat tuntemukset voivat olla ajoin ”taivaalliset”.


LEHTISEN
kevääseen sisältyy harvinaisemman Toivo Kuulan Stabat Mater -teoksen esittäminen Kotkan kantaattikuorossa. Edellisestä kerrasta onkin jo aikaa, se tapahtui 36 vuotta sitten Turussa. Ilmassa on siten nostalgista värinää.

Kouvolan seurakunnan Sonus-kuoroa johtaa Lehtisen vaimo Mari ja kuoro laulaa kiirastorstaina Matteus-passion koraaleja.
– Ne ovat todella hienoja ja minulle erittäin läheisiä.

Lehtinen kannustaakin ihmisiä tutustumaan Kouvolan seurakuntien laajaan pääsiäisajan musiikkitarjontaan. Ja jotta musiikkia perheessä riittää, Lehtinen itse johtaa Kouvolan Mieskuoroa. Sekin on joskus ollut musiikillisesti mukana pääsiäistapahtumissa, mutta aihe ei ole kuoron ominta aluetta.

Yhtä kaikki, musiikki on Lehtiselle pääsiäisen perinteisin juttu. Matteus-passio siivittää hänet pääsiäisen sanoman juurille, mistä hän ammentaa joka vuosi koskettavimmat hetket.
– Kun Jeesus huutaa ristillä ”Eeli, Eeli, lama sabaktani” (Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?). Ja mitä sitten tapahtuu, se on aina yhtä vaikuttavaa ja koskettavaa.

VAIKKA Tapio Lehtinen on edellä nostanut vahvasti esiin Stabat Materit ja Bachin säveltämät passiot, hän korostaa, että pääsiäisaika sisältää paljon muutakin musiikkia. Sellaisia ovat esimerkiksi eri säveltäjien säveltämät kantaatit ja tekstimotetit. Händelin Ylösnousemus-oratorio painottaa puolestaan valon voittoa pimeydestä.
– Muun muassa Facebookin konsertti-ilmoitusten kautta nousee koko ajan esille uusia tuntemattomampia passioita, joita olisi mukava päästä kuuntelemaan tai toteuttamaan.

Jaa artikkeli: