En kannata kertakäyttökulttuuria

On todennäköisempää, että 1 300 euroa maksava pesukone on pidemmän päälle halvempi kuin 300 euron laite.

Olen Jari Hokkanen, 47. Toimin yrittäjänä Kylmä- ja kodinkonehuolto J. Hokkanen Oy:ssä. Aloitin työskentelyn isäni yrityksessä 28 vuotta sitten, ja olen itse vetänyt sitä viimeiset viisitoista vuotta. Korjaamme ja huollamme kodinkoneita sekä myymme niihin liittyviä tarvikkeita.

Kodinkoneiden tekniikka on muuttunut täysin työurani aikana. Kaikkiin laitteisiin on tullut tietokone sisään. Ennen pienkoneitakin pystyi korjaamaan. Nyt vain isoja laitteita voi huoltaa samalla tavalla kuin ennen.
Urani alussa korjasin jopa hiustenkuivaimia, kakkuvatkaimia ja kahvinkeittimiä. Nykyään ne ovat kertakäyttölaitteita. Jos laite maksaa muutamia kymppejä, sitä ei pysty korjaamaan.

Kallis on pidemmän päälle edullisin

Kodinkoneista löytyy laadukkaita ja pitkäikäisiä laitteita – edullisille ei voi olettaakaan pitkää ikää. Toiset laitevalmistajat kertovat, millainen käyttöikä laitteelle on suunniteltu.

On todennäköisempää, että 1 300 euroa maksava pesukone on pidemmän päälle halvempi kuin 300 euron laite. Halpa kone uusitaan muutaman vuoden välein, ja hintaa tulee, kun se samalla asennetaan ja kuljetetaan. Osta mieluummin laadukas, on mielipiteeni. En kannata kertakäyttökulttuuria. Ei ympäristökään siitä tykkää.

Teollisuus on opettanut ostamaan meitä niin sanottua roskaa. Jos tehdään liian pitkään kestävä laite, niin se on huono tehtaalle.

Ihmissuhdetaitoja tarvitaan

Tykkään olla asiakkaiden kanssa, se on positiivinen mauste tähän hommaan. Suurin osa meidän työstä tehdään ihmisen kotona, yrityksessä tai laitoksessa.

Asiakkaat ovat yleensä tyytyväisiä. Jos on tyytymättömyyttä, niin onko asiakas hankala, vai olisiko niin, ettei tällä puolen tiskiä osata hoitaa tilannetta. Siinä tarvitaan ihmissuhdetaitoja.

Tyypillisin esimerkki tyytymättömyydestä on, ettemme saa hoidettua asiaa niin nopeasti kuin asiakas odottaa. Lapsiperheessä rikkinäinen pesukone on kova paikka. Tavallisia ihmisiä mekin olemme ja meillä on lapsia. Ymmärrämme tällaiset haasteet.

Tyytyväinen asiakas on yrityksen tärkein henkilö. Jos ei ole asiakkaita, niin ei ole yrityksiä.

Jaa artikkeli: